Lekker blijven doortrappen
Hoe provincie Overijssel fietsen gaat stimuleren met intelligente transportsystemen

Hoe kunnen technologische innovaties en slim gebruik van data het fietsen aantrekkelijker, efficiënter en veiliger maken? BITS, Bicycles and Intelligent Transport Systems, stimuleert fietsen door middel van intelligente transportsystemen (ITS). De provincie Overijssel is lead partner van het programma BITS. We spraken Wim Dijkstra, strategisch adviseur duurzame mobiliteit bij de provincie Overijssel, over het project. 

BITS is een projectvoorstel binnen het programma Interreg North Sea Region van de EU. Binnen dit programma heeft de EU subsidie beschikbaar gesteld voor Europese steden en regio’s die samen de ontwikkeling van duurzame mobiliteit willen stimuleren. In het programma werken 10 partners uit 5 landen (Duitsland, België, Engeland, Denemarken en natuurlijk Nederland) samen om van 2019 tot 2022 diverse ITS gerelateerde fietsprojecten te implementeren. 

ITS-gerelateerde fietsprojecten zijn volgens Wim Dijkstra een optie om fietsen te stimuleren. En zo bij te dragen aan het klimaat én vitaliteit. “We zien dat er overal vooral fietspaden en fietssnelwegen worden aangelegd”, vertelt Dijkstra. “Ook in de provincie Overijssel zijn we daar mee bezig. Dat is natuurlijk helemaal prima, maar soms ook heel duur en er is niet altijd voldoende ruimte voor. Door slimme ITS-toepassingen kun je fietsen ook goedkoper stimuleren. Het doel van dit project is om te zorgen dat deze slimme ITS-oplossingen standaard meegenomen worden bij de aanleg van de fietspaden en fietssnelwegen. ” 

Veel van deze intelligente transportsystemen zijn nu al her en der in Nederland te vinden. “De regensensor in verkeerslichten bijvoorbeeld. Fietsers krijgen op deze manier een langer groen licht als het regent”, legt Dijkstra uit. Een ander voorbeeld is het stimuleren van fietsen op een speelse wijze door middel van apps. Denk bijvoorbeeld aan multimodale realtime reisplanners, ‘connected’ infra en interactieve apps. Een voorbeeld van zo’n app is Ring-Ring. Deze app koppelt jouw fietskilometers aan lokale initiatieven waardoor je automatisch voor korting bij lokale winkeliers spaart, of je ondersteunt met jouw kilometers een project in je buurt. 

Het opzetten van een Cycle Data Hub is een van de doelen waar het BITS project naartoe werkt. “Dat wordt een slimme combinatie van data die er her en der al is. Op verschillende plekken wordt namelijk al wel fietsdata verzameld, maar dat is altijd maar een deelverzameling.” Volgens Dijkstra is de verzamelde data vooral voor provincies en gemeentes heel belangrijk. “De verschillende verkeersstromen worden op deze manier zichtbaar. Zo kun je zien waar veel fietsers langs komen, waar ze heen gaan en op basis daarvan kun je bepalen waar je het beste in kunt investeren.”

Festival Duurzame Mobiliteit
Volgens Dijkstra valt er nog veel te winnen om ITS-gerelateerde fietsprojecten een boost te geven. Festival Duurzame Mobiliteit is een belangrijk moment om hier verandering in te brengen. “We grijpen een aantal bestaande evenementen aan om ons verhaal te vertellen en om geïnteresseerde partijen te betrekken”, vertelt Dijkstra. “We zijn nu vooral op internationale congressen geweest, maar het is juist ook interessant om op het Festival Duurzame Mobiliteit met bedrijven die in Nederland met duurzame mobiliteit bezig zijn te netwerken. We hopen dat het festival een soort vliegwiel is om dingen op gang te brengen. Daarom gaan we ook ter plekke vragen of mensen lid willen worden van de BITS community. Dit wordt een gemeenschap die van elkaar kunnen leren op het gebied van intelligente transport systemen voor de fiets. Data partijen, partijen die al iets met ITS doen, overheden, alle partijen zijn welkom om zich aan te melden.”