Praatplaat van UMCG Ambulancezorg, gewijd aan het Klimaatakkoord. 

Niet afwachten, maar doen!
Hoe UMCG Ambulancezorg koploper werd op het gebied van duurzame mobiliteit in de ambulancezorg

UMCG Ambulancezorg is de koploper op het gebied van duurzame mobiliteit in de ambulancezorg. Hoe doen ze dat en wat kunnen we daarvan leren? Voorafgaand aan het Festival Duurzame Mobiliteit spraken we met directeur-bestuurder Victor Verrijp over de missie van de organisatie: “Wij brengen goede zorg naar mensen, maar als dat dan ook duurzaam kan, zullen we dat zeker niet nalaten.”

Tien jaar geleden kwam UMCG Ambulancezorg als eerste ambulancedienst van Nederland met een elektrische dienstvoertuig, geheel in striping uitgevoerd. Deze mijlpaal markeerde de start van een reeks aan innovatieve en duurzame initiatieven. “Onze primaire taak is goede ambulancezorg leveren”, vertelt Verrijp “Maar de inspiratie om voor elektrische voertuigen te kiezen lag ook bij de zorgen om het klimaat. Als ambulancedienst maken we veel kilometers, met zware dieselauto’s. We veroorzaken dus veel verontreiniging. Daar moeten we wel iets aan doen. Dat gevoel leeft in de hele organisatie en we zijn constant op zoek naar mogelijkheden om de ambulancezorg verder te innoveren.

Koplopers
Inmiddels is de organisatie erop gericht om duurzaamheid altijd mee te nemen in de keuzes die gemaakt worden. En met succes! Zo won UMCG Ambulancezorg vorig jaar de Koploperprijs duurzaam ondernemen en kwam er bij het stafkantoor een groot laadplein voor de elektrische voertuigen. Recente aanwinsten zijn de 100% elektrische Renault ZOE en Opel Ampera-e. Verrijp: “De technologische ontwikkelingen gaan nu hard. We zien bij de nieuwe elektrische voertuigen dat de actieradius is vergroot en de oplaadduur verkort.”

Festival Duurzame Mobiliteit
Volgens Verrijp is samenwerken dé manier om de stap te maken naar emmissieloze voertuigen. “Het festival is voor ons een mogelijkheid om onze kennis op het gebied van duurzaamheid te delen. Daarnaast geeft het ons de mogelijkheid om de samenwerking met andere sectoren, zoals openbaar vervoer, te zoeken. We moeten samenwerken om emissieloos te worden,” vertelt Verrrijp. “Het gaat ons dan niet alleen om de emissieloze ambulances, maar vooral om het netwerk waarin we die ambulances gaan inbedden. We zijn nu aan het kijken of we een netwerk kunnen opbouwen van partijen die ons kunnen helpen om dat netwerk te realiseren. Dat is een experiment, een hele spannende.”

Niet wachten, maar doen
“We kiezen er heel bewust voor om niet te wachten tot het antwoord al klaarligt, we kunnen zelf een bijdrage leveren aan de technologische ontwikkeling”, vertelt Verrijp. “Dit doen we door bedrijven mee te laten denken met ons. Welke technologie hebben we nodig zodat ambulances een hoge snelheid kunnen halen en de benodigde afstanden kunnen rijden? Is dit er al en zo niet, hoe kunnen we dit wel realiseren? Elektrische ambulances worden niet standaard geleverd op de markt. Wij moeten die ook grotendeels laten ombouwen bij gespecialiseerde bedrijven, dus het is zoeken naar partners die dat kunnen en de samenwerking willen aangaan.” Dat is volgens Verrijp nog niet altijd gesneden koek. “Men is zo gewend aan het bekende en de risico’s daarvan. Als wij bijvoorbeeld met een elektrische ambulance met spoed naar een ziekenhuis rijden en we kunnen daar niet opladen, dan hebben we toch echt een probleem. Ziekenhuizen vragen zich af wat het qua veiligheid betekent als er krachtstroom in de ambulancegarage moet zijn. Wij stellen dan juist weer de vraag: wat betekent het als wij daar staan met een dieseltank?”